Compliance og rapportering om vores arbejde med bæredygtighed vil i løbet af få år hurtigt blive noget, vi alle har.
Så hvordan arbejder du med at gøre bæredygtighed til din konkurrencefordel på det lange sigte.
Sæt ambitionen i forhold til, hvor du kan påvirke ikke kun negative konsekvenser, men også hvor du kan påvirke positivt.
Sæt fokus på bæredygtig vækst for samfundet, miljøet, klimaet og økonomien.
Det gør du, ved at gøre bæredygtighed til dit forretningskoncept - det bliver din virksomheds formål, hvor I besvarer, hvordan I gør kunder og samfundet mere bæredygtige. 1. Se arbejdet med bæredygtighed som en mulighed for innovation. Se det som en rejse, hvor du ikke kun modner din virksomhed - men du modner også dine kunder og markedet. Og det er bedre at starte rejsen nu, så du kan udnytte fordelene ved at være på forkant - og tage rejsen i små skridt. Der er stadig en del læring og modning undervejs i markedet - men det er nu vinduet er der til at gå forrest, for det går også stærkt. 2. Arbejdet med bæredygtighed som forretningskoncept giver dig mulighed for også i større grad at sælge services til dine kunder og markedet. Sælge den værdiskabelse I som virksomhed bringer - om det er en software, et møbel eller blomster. Jeres arbejde med bæredygtighed har en rolle i den større helhed, som skal defineres ned i jeres værditilbud. 3. Compliance og rapportering gør det ikke alene. Om få år er det allemandseje og ikke et værktøj til differentiering. At skabe bæredygtig vækst er vejen til at differentiere sig - udfordre status quo og gå nye veje. 4. Strategiske partnerskaber bliver game changeren. Du skal tænke samarbejde på en ny måde. At etablere værdiskabende partnerskaber i dit økosystem omkring dig, vil skabe den nødvendige vej til vækst i fremtiden. Det er også her, du skaber transparens og dokumentation - så I som samlet værditilbud fortæller, hvordan I gør kunder, forbrugere og samfundet mere bæredygtige. Det vil være med til at styrke alles forretning - og I får mere at fortælle.
5. Øget indtjening kommer gennem optimeringer internt i din organisation og i dit økosystem. Leverer du et stærkt og godt værditilbud, så kan det være med til at mindske forespørgsler på fx. rabatter - og du kan måske endda få en højere pris. Du styrker din forhandlingskraft.
6. Omfavn nye teknologier som AI - artificial intelligence. Mennesker i værdiskabende samarbejder er game changeren. Men en del af vores viden og indsigter finder vi også ved at omfavne de muligheder, vi får gennem fx. AI. Toget kører - kom med forrest. Start allerede i dag, så du kan udnytte mulighederne - og tage rejsen i små skridt.
Comments