Kort fortalt, at arbejde strategisk med bæredygtighed kan være med til at øge din indtjening.
Men hvordan tager du så fat om den rejse - for det er en rejse?
Og hvordan kan du gøre det, så du kan holde fokus - og tage rejsen i små skridt? I FutureComm anbefaler vi, at du tænker bæredygtighed ind som mere end compliance.
Du skal gøre bæredygtighed til din forretningsmodel, så du kan arbejde hen mod at gøre det til din konkurrencefordel
Og det er nu du skal i gang - for det kan være din forretningsrisiko i fremtiden. Bæredygtighed er din licence-to-operate i morgendagens marked.
Og hellere tage rejsen i små skridt - end vente på, der står et stort bjerg foran dig. Et bjerg der ikke kun bliver besværligt at komme over - men også dyrt.
Vejen til jeres formål - fra verdensmål til hverdagsmål
Når vi kigger rundt i landskabet, så oplever vi meget fokus på tactics - og at frembringe produkter, der kan være med til at løse klimakrisen.
Bæredygtighed er langt mere end klima - der er også biodiversitet, social bæredygtighed og produktionsforhold med mere.
Vi tænke bredt - men arbejde praktisk og målrettet.
Du vil møde krav fra din værdikæde - og skal selv stille krav både forud og bagud i din værdikæde. Og fra 2024 vil kravene styrkes, som virksomheder begynder at skulle reportere.
Dit arbejde skal tage udgangspunkt i FNs verdensmål. De er vores universelle sprog og ramme - og de vil være med til at synliggøre jeres rolle.
Vi skal arbejde os gennem målene, for at konkretisere, hvor din virksomhed har en impact. Det vil sige, du skal finde frem til de mål, som giver mest mening for at nå jeres ambition og vision. Vi skal herefter konceptualisere, for at finde det unikke i din virksomhed - hvor og hvordan I kan differentiere jer.
Vi skal have formål, verdensmål og koncept til at kommunikere sammen med, de hverdagsmål I sætter Det gør dig klar til at rapportere, når du møder kravet.
Det handler om data i samarbejdet
I FutureComm mener vi, at det absolutte vigtigste mål at arbejde med - det er verdensmål #17 Partnerskaber. Vi ser det sjældent, når virksomheder kommunikerer. Men samarbejde og partnerskaber er måden, vi skal skabe transparens for at dokumentere.
Når du er kommet godt i gang - så skal du til at bygge fremtidens platform. En platform der skal holde fokus på, at du er agil og modstandsdygtig: - En platform, der er data-drevet med udgangspunkt i din værdikæde. - Indsigt og forståelse af adfærd og hvad der driver beslutningerne forud og bagud i værdikæden. - Et tæt samspil og samarbejde i din værdikæde.
- En plan med små skridt på den længere rejse. Det hele skal kommunikere sammen i en helhed med base i et solidt fundament.
Comments