Danskerne efterlyser generelt mere information om de bæredygtige valg. Nye tal viser, at vi glemmer de gode intentioner, når der skal vælges ferie. Kun hver femte dansker tillægger bæredygtighed stor eller afgørende betydning, når de vælger ferieform. Det kortslutter innovationen i branchen, fordi det er svært at levere nye bæredygtige tilbud til et marked,, som er svært at afkode. Det er kun ét modsvar. Det er at komme i gang. Og de kvikke kan lige nå det, inden danskerne til januar igen begynder at shoppe sommerferie.
Af: Birgitte Pedersen, FutureComm, Elisbeth Kjær Tejlmand, Tejlmand Kommunikation og Jacob Høgild, Human Engage.

Sommeren har vi lagt bag os - og netop nu er mange taget på efterårsferie. Ferier der giver os fornyet energi. Tid vi kan se tilbage på med nærvær, ro og nye minder skabt med vores nærmeste.
Men vi danskere glemmer dog al samtale om klimakrise, biodiversitetskrise, plast i havene og meget mere, når vi vælger ferie.
En undersøgelse foretaget lige før sommeren 2024 af Human Engage viser, at bæredygtige valg ikke har større indflydelse, når vi danskere vælger ferieform.

Figur 1: Bæredygtighed ved valg af ferieform. Kilde: Human Engage
Det er skidt nyt for kloden. Men også for virksomhederne, som havner i et vakuum mellem høje politiske forventninger, og kundernes manglende efterspørgsel. Der er i imidlertid kun virksomhederne til at pifte det vakuum og få fart på innovationen.
Gør bæredygtighed håndterbart og forståeligt
En af udfordringerne er danskernes vidt forskellige forståelse af bæredygtighed.
Det kalder på en grundigere analyse af målgrupperne i virksomhedernes markeder. Men tallene indikerer også et potentiale for dem, der påtager sig at gå de nye veje og forklare omverdenen om det.

Figur 2: Danskernes opfattelsr af,, hvad bæredygtighed er. Kilde Human Engage
Om du leverer toiletpapir til hotellerne - eller om du sikrer, at der sorteres affald i og omkring feriestedet. Du har en del af ansvaret for at uddanne og oplyse om, hvad du gør. Hvem din virksomhed er - og hvordan I bidrager til Danmarks mål om et lavere klimaaftryk og mere ansvarlighed generelt.
Opgaven ligger i at gøre bæredygtighed mere konkret og håndterbart. Hvad er det for en bæredygtighed, I kommer med - enkelt og præcist.
Datadrevet innovativt kædesamarbejde er nøglen til succes
Din virksomhed er en del af en kæde i et business-to-business-to-consumer-to-society blik. Det er her løsningen findes. I skal formå at se på hele kæden - og at alle i kæden, sammen skal tage afsæt hos forbrugerne og i samfundet.

Figur 3: Partnerskaber, og tillidsbaseret samarbejde for udvikling og læring. Kilde FutureComm
Og forbrugere efterspørger informationerne. De vil gerne have, at din virksomhed er aktiv i deres læring. Det viser en anden undersøgelse. “63% af forbrugere vil have brands til at spille en aktiv rolle i deres læring om bæredygtige produkter.” (Capgemini, december 2023)
Her ligger kimen til ny datadrevet, klodevenlig vækst for virksomheder, der tør træde frem og tydeligt formidle til kunder, forbrugerne og samfundet, hvad det er, de får.
Det bæredygtige valg er ikke reason-to-go - men derimod reason-to-stay og reason-to-tell.
Med dokumenterede anprisninger skal I tage ansvar for at vise, at I er på vej. At I har ambitioner og reel vilje til at gå efter at indfri ambitionerne.
Vinderne af nye markedsandele bliver de virksomheder, der først får piftet vakuumet og finder sammen i kædesamarbejder, dokumenterer deres impact og får det kommunikeret til deres kunder.
Så kommer kunderne – og så vil de også gerne betale prisen. Se også klumme i Erhverv+
Fakta om undersøgelsen: Se hele undersøgelsen:
- Undersøgelsen er gennemført som et online spørgeskema i et dansk forbrugerpanel.
- Data blev indsamlet i maj til juni 2024.
- Målgruppen for undersøgelsen er en repræsentativ stikprøve for personer i Danmark i alderen 18+ år.
- Nettostikprøven for undersøgelsen udgør i alt 3.000 interview.
Kilde: Human Engage
댓글