top of page
Søg

En ansvarligt forretningskoncept starter i en ansvarlig organisation




Et ansvarligt forretningskoncept kræver en ansvarlig organisation.: Men hvordan indarbejdes ansvarlighed heraf bæredygtighed i virksomheden. Vi ser alle, at der i markedet er fuld fat på stillinger til arbejdet med bæredygtighed - og kært barn har mange navne. Men skal du ansætte en bæredygtighedschef, en klimachef eller ? Hvad har du egentligt brug for ? Samtalen om ansvarlighed skal starte i ledelsen, - om en styrkelse af jeres forretningskoncept:

  • purpose

  • Positionering

  • Strategi

  • Kommunikation

I skal definere ansvarlighed for netop din virksomhed og jeres formål. Hele organisationen skal inddrages i arbejdet. Alle skal forstå og kunne se sig selv i formålet og mål - forstå deres rolle i helheden. Alle skal uddannes i jeres ansvarlige forretningskoncept. Det handler derfor mere om ledelse, end af lave et quick fix og ansætte en bæredygtighedschef - og så ligger opgaven der. Det handler om forandringsledelse.

Du skal tage jeres forretningskoncept ind i fremtiden - hvor I også naturligt bliver klar til ESG-rapportering. I skal være ansvarlige og data-drevet. Det skal indarbejdes i alle processer og kompetencer i alle afdelinger og i alle lag. Så en bæredygtighedskollega ender i mest af alt - at være en dataopsamler.. Ansvarlighed og data er jeres DNA. Og ansvarlighed er dog ikke en af jeres værdier. Jeres værdier skal leve, hvordan I er ansvarlige - linket tydeligt op til forretningskonceptet..



Et illustrativt eksempel: Hele organisationen er involveret og inddraget, for at der kan leveres på ansvarlighed:

  • Administration, ledelse og People & Culture faciliterer, at I lever værdierne og har en ansvarlig kultur. De sikres inddragelse og transparent forandringskommunikation på rejsen. Der sikres data som grundlag.

  • R&D sikrer ansvarligheden indarbejdes i projektideer fra start.

  • Salg & Service sælger, hvordan I hjælper kunder og samfundet med deres påvirkning.

  • Marketing: får jeres kernefortælling ud og leve eksternt.

  • Indkøb sikrer ansvarligt indkøb, der støtter op om jeres forretningskoncept og mål.

Men jeres virksomhed er udvidet i arbejdet med ansvarlighed. Jeres økosystem kommer i spil, for at skabe fremtidens innovation, transparens og dokumentation.


Her er relevante samarbejdspartnere, influenter og forhandlere medspillere. Sammen arbejder I med, hvor I har en Impact - og arbejdet udvikler sig over tid. Dette arbejde er funderet i adfærd og drivere i markedet. I arbejder med det helt rigtige, for at skabe bæredygtig vækst for din virksomhed, økosystemet, klima, miljø og samfund. I optimerer alles forretninger, og deler hvordan I sammen hjælper kunder og kunders kunder med deres påvirkning. Det er en rejse, din virksomhed skal på - og den kan tages i små skridt. Enkelt og smart. Start allerede nu, så din virksomhed er klar til, når I møder krav om dokumentation - det styrker jeres konkurrencekraft og forhandlingskraft.

31 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Kommentarer


bottom of page