top of page

En ansvarligt forretningskoncept starter i en ansvarlig organisation

Opdateret: 28. jan. 2024




Et ansvarligt forretningskoncept kræver en ansvarlig organisation.: Men hvordan indarbejdes ansvarlighed heraf bæredygtighed i virksomheden. Vi ser alle, at der i markedet er fuld fat på stillinger til arbejdet med bæredygtighed - og kært barn har mange navne. Men skal du ansætte en bæredygtighedschef, en klimachef eller ? Hvad har du egentligt brug for ? Samtalen om ansvarlighed skal starte i ledelsen, - om en styrkelse af jeres forretningskoncept:

  • purpose

  • Positionering

  • Strategi

  • Kommunikation

I skal definere ansvarlighed for netop din virksomhed og jeres formål. Hele organisationen skal inddrages i arbejdet. Alle skal forstå og kunne se sig selv i formålet og mål - forstå deres rolle i helheden. Alle skal uddannes i jeres ansvarlige forretningskoncept. Det handler derfor mere om ledelse, end af lave et quick fix og ansætte en bæredygtighedschef - og så ligger opgaven der. Det handler om forandringsledelse.

Du skal tage jeres forretningskoncept ind i fremtiden - hvor I også naturligt bliver klar til ESG-rapportering. I skal være ansvarlige og data-drevet. Det skal indarbejdes i alle processer og kompetencer i alle afdelinger og i alle lag. Så en bæredygtighedskollega ender i mest af alt - at være en dataopsamler.. Ansvarlighed og data er jeres DNA. Og ansvarlighed er dog ikke en af jeres værdier. Jeres værdier skal leve, hvordan I er ansvarlige - linket tydeligt op til forretningskonceptet..



Et illustrativt eksempel: Hele organisationen er involveret og inddraget, for at der kan leveres på ansvarlighed:

  • Administration, ledelse og People & Culture faciliterer, at I lever værdierne og har en ansvarlig kultur. De sikres inddragelse og transparent forandringskommunikation på rejsen. Der sikres data som grundlag.

  • R&D sikrer ansvarligheden indarbejdes i projektideer fra start.

  • Salg & Service sælger, hvordan I hjælper kunder og samfundet med deres påvirkning.

  • Marketing: får jeres kernefortælling ud og leve eksternt.

  • Indkøb sikrer ansvarligt indkøb, der støtter op om jeres forretningskoncept og mål.

Men jeres virksomhed er udvidet i arbejdet med ansvarlighed. Jeres økosystem kommer i spil, for at skabe fremtidens innovation, transparens og dokumentation.


Her er relevante samarbejdspartnere, influenter og forhandlere medspillere. Sammen arbejder I med, hvor I har en Impact - og arbejdet udvikler sig over tid. Dette arbejde er funderet i adfærd og drivere i markedet. I arbejder med det helt rigtige, for at skabe bæredygtig vækst for din virksomhed, økosystemet, klima, miljø og samfund. I optimerer alles forretninger, og deler hvordan I sammen hjælper kunder og kunders kunder med deres påvirkning. Det er en rejse, din virksomhed skal på - og den kan tages i små skridt. Enkelt og smart. Start allerede nu, så din virksomhed er klar til, når I møder krav om dokumentation - det styrker jeres konkurrencekraft og forhandlingskraft.

 
 
 

Comments


FutureComm

Skab fremtidens  samtale om bæredygtig vækst

Telefon: +45 30 74 47 74

  • LinkedIn

Websiden ejes og drives af FutureComm. Med mindre andet er angivet, er indholdet på siden beskyttet af loven om ophavsret. Vi sætter til gengæld pris på omtale, og du er meget velkommen til at henvende dig, hvis du ønsker at gengive materiale efter god citatskik og med link til os.

©2025 FutureComm - CVR. nr. 32582001 - Cookie - og Privatlivspolitik  - Forretningsbetingelser

bottom of page