Et ansvarligt forretningskoncept kræver en ansvarlig organisation.:
Men hvordan indarbejdes ansvarlighed heraf bæredygtighed i virksomheden.
Vi ser alle, at der i markedet er fuld fat på stillinger til arbejdet med bæredygtighed - og kært barn har mange navne.
Men skal du ansætte en bæredygtighedschef, en klimachef eller ?
Hvad har du egentligt brug for ?
Samtalen om ansvarlighed skal starte i ledelsen, - om en styrkelse af jeres forretningskoncept:
purpose
Positionering
Strategi
Kommunikation
I skal definere ansvarlighed for netop din virksomhed og jeres formål.
Hele organisationen skal inddrages i arbejdet.
Alle skal forstå og kunne se sig selv i formålet og mål - forstå deres rolle i helheden.
Alle skal uddannes i jeres ansvarlige forretningskoncept.
Det handler derfor mere om ledelse, end af lave et quick fix og ansætte en bæredygtighedschef - og så ligger opgaven der.
Det handler om forandringsledelse.
Du skal tage jeres forretningskoncept ind i fremtiden - hvor I også naturligt bliver klar til ESG-rapportering. I skal være ansvarlige og data-drevet. Det skal indarbejdes i alle processer og kompetencer i alle afdelinger og i alle lag. Så en bæredygtighedskollega ender i mest af alt - at være en dataopsamler.. Ansvarlighed og data er jeres DNA. Og ansvarlighed er dog ikke en af jeres værdier. Jeres værdier skal leve, hvordan I er ansvarlige - linket tydeligt op til forretningskonceptet..
Et illustrativt eksempel: Hele organisationen er involveret og inddraget, for at der kan leveres på ansvarlighed:
Administration, ledelse og People & Culture faciliterer, at I lever værdierne og har en ansvarlig kultur. De sikres inddragelse og transparent forandringskommunikation på rejsen. Der sikres data som grundlag.
R&D sikrer ansvarligheden indarbejdes i projektideer fra start.
Salg & Service sælger, hvordan I hjælper kunder og samfundet med deres påvirkning.
Marketing: får jeres kernefortælling ud og leve eksternt.
Indkøb sikrer ansvarligt indkøb, der støtter op om jeres forretningskoncept og mål.
Men jeres virksomhed er udvidet i arbejdet med ansvarlighed. Jeres økosystem kommer i spil, for at skabe fremtidens innovation, transparens og dokumentation.
Her er relevante samarbejdspartnere, influenter og forhandlere medspillere. Sammen arbejder I med, hvor I har en Impact - og arbejdet udvikler sig over tid. Dette arbejde er funderet i adfærd og drivere i markedet. I arbejder med det helt rigtige, for at skabe bæredygtig vækst for din virksomhed, økosystemet, klima, miljø og samfund. I optimerer alles forretninger, og deler hvordan I sammen hjælper kunder og kunders kunder med deres påvirkning. Det er en rejse, din virksomhed skal på - og den kan tages i små skridt. Enkelt og smart. Start allerede nu, så din virksomhed er klar til, når I møder krav om dokumentation - det styrker jeres konkurrencekraft og forhandlingskraft.
Kommentarer